Prof. Axel Venn sa zhovára s Amirom Vuk Zecom, renomovaným architektom zo Sarajeva. Jeho kreatívny rukopis sa vyvíjal posledných 37 rokov a spája bosnianske mikrosvety. Dáva do súladu tradíciu a modernu, ako aj priateľský postoj voči stavebníkom a investorom.
Čo vás vo vašej pracovnej oblasti obzvlášť zamestnáva?
Milujem úlohy, ktoré súvisia s ľuďmi, ktoré spájajú architektúru a architektúru interiéru. Zaujíma ma fenomén rozdielnych zadaní a ich kreatívna realizácia do jednotnej koncepcie.
Údajne nie veľmi milujete výškové budovy, mrakodrapy alebo vysoké veže.
Vystihli ste to presne. Blízke okolie je našou súčasťou. Miesta zdieľame s ostatnými ľuďmi. Zákutia vnímam ako minipriestory pre príjemný pocit. Každý človek, či už doma, v reštaurácii alebo v práci, potrebuje svoje vlastné zákutie. V sakrálnych budovách, v kaviarňach alebo v krčmách sú kúty našimi najobľúbenejšími miestami. Verím v to, že architektúra žije zo svojej duševnej kvality a intelektuálneho vyžarovania.
Architektúra na vidieku alebo v meste?
Narodil som sa v Sarajeve. Na mieste formovanom malými, krivoľakými a hrboľatými cestami. Milujem malé domy sľubujúce bezpečie. Sú pod kontrolou; človek v nich má prehľad. Môj koncept života a tvorby sa ukrýva v pojme „in between“. Nájsť a vytvoriť stred. Ako architekt sa cítim zaviazaný definovať mojim zákazníkom ich osobný stred.
Túto úlohu musíte milovať, pretože nezabúdajme, že sa často približujete k vašim zadávateľom veľmi emocionálnym spôsobom.
Niekedy sa cítim ako akýsi druh šamana. Ale som predovšetkým interpretom, prekladateľom a realizátorom imaginácie. Ale myslím si tiež, že etika je aj estetika. A protiklad krásy nie je škaredosť, ale proste fejk.
Ako vidíte vyhliadky do budúcnosti architektúry, v čase nástupu 3D tlače? Čo rozpoznávate alebo predpokladáte?
Možnosť realizovať domy v 3D tlači je už realitou. Myslím si, že je to otázka materiálu, aká úspešná bude táto technológia. V skutočnosti neexistuje zlý materiál, principiálne existuje len jeho nesprávne použitie. Dôležité je, aby sme sa naučili hrať sa s novými technológiami.
Akým spôsobom spájate globalizáciu a regionalizáciu vo vašej architektúre? Harmónia alebo kontrast?
Globálny uhol pohľadu je hnacím motorom regionálneho. Oba aspekty vnímam ako nápomocné pri našom hľadaní nápadov.
Váš doterajší najobľúbenejší objekt?
Môj posledný hotelový objekt v horách Sarajeva pod názvom „Hotel Pino Nature“. Príroda ovplyvňuje interiér i exteriér. Okolitá príroda bola mojím poradcom. Farby pochádzajú z krajiny, z flóry, tak ako ich ponúka leto a zima.
Čo si myslíte o bývaní ako o mieste oddychu?
Bývanie je vhodným miestom, kde si človek môže dobiť baterky. Či sa požiadavka na atmosféru pohodlia podarila, signalizuje komunikácia, ktorá v miestnosti prevláda.
Čo pociťujete ako podstatný prvok vašej práce – ste skôr konštruktérom, vizionárom, poradcom alebo umelcom?
Vitruvius, rímsky architekt, 1. stor. pred Kristom bol toho názoru, že architekt musí všetko vedieť a všetko kontrolovať. Dom je umenie, ale pevne stáť musí. Ako architekt sa snažím priviesť primitívne konštruovanie na vyššiu úroveň. To je moja úloha umelca. Deti začínajú s architektúrou skoro: stavebnicové kocky z dreva a kameňa, kovové stavebnice z pestrofarebného plechu a plastové kocky lega. Vášeň staviteľa je nám daná do vienka.
Kde je vaše najobľúbenejšie miesto na bývanie?
Milujem toto mesto, túto štvrť, ulicu a môj dom tu uprostred Sarajeva. Mojím ďalším obľúbeným miestom je môj dom na úžasnom pobreží Dalmácie, v blízkosti antických diel Diokleciána. Moje pocity, môj jazyk, moje ja nachádzajú silu v oboch životom pulzujúcich miestach.
Kaviareň Vatra, Sarajevo, B&H, 2013 (Foto: Anida Krečo)
Vaša najobľúbenejšia farba?
Všetky jemné odtiene a všetky ostatné farby okrem čiernej a bielej.
Tri slová, ktoré najlepšie vystihujú vašu architektúru?
Hmatateľná, voňavá a pestrofarebná.
Axel Venn - Autor článku
Profesor pre farebnú kompozíciu a sledovanie trendov.
"Hravé a očarujúce ilúzie, s ktorými sa stretávame, nazývame farby."